Klantenteller

Vraag jij je weleens af hoeveel klanten er gemiddeld een bezoek aan je zaak brengen? Of kom je niet verder dan de omschrijving ‘druk’ en ‘niet druk’. Met een klantenteller krijg je duidelijkheid in de exacte bezoekersaantallen en met die data kun jij vervolgens je voordeel doen. Er zijn meer dan voldoenden klantentellers beschikbaar; van tamelijk simpel tot buitengewoon geavanceerd.

Klantenteller

 

De teller heeft zich spectaculair ontwikkeld

De klantenteller telt de bezoekers in een winkel of ander gebouw. Er zijn uitvoeringen beschikbaar die daarnaast aangeven op welke wijze mensen zich door je winkel bewegen en hoeveel mensen er op een bepaald moment op een locatie zijn. Het is meteen het bewijs dat de klantenteller zich de afgelopen jaren spectaculair ontwikkeld heeft.

 

Lijntellen gaf een vertekend beeld

In de wereld van klantentellen was lijntellen heel lang usance, iets dat meestal door laserstralen tot stand kwam. Het feit dat de werkwijze gebaseerd was op het onderbreken van een licht- of laserstraal werd als groot nadeel beschouwd. Zo bleek in de praktijk dat mensen die tegelijk binnenkwamen als één geteld werden, terwijl aan de andere kant de winkelwagens en kinderwagens ook als bezoekers werden geteld. 

 

Wandel- en kinderwagens worden nu uitgesloten

De moderne klantenteller maakt gebruik van cameratechniek. De beelden worden door de teller geanalyseerd en alleen de mensen worden nu geteld terwijl wandel- en kinderwagens uitgesloten worden. De techniek is in staat om mensen individueel te herkennen, dus ook als ze hand in hand lopen of direct achter elkaar je winkel binnenkomen. 

 

Twee lenzen monitoren met name de ingang van je zaak

Er worden twee lenzen gebruikt die met name de ingang monitoren. Daarbij worden hoogte, afstand, richting, omvang en snelheid gebruikt om het verschil te maken tussen mensen en objecten. De camera krijgt een plekje aan het plafond en van daaruit wordt de verzamelde data naar een database gestuurd waar statistieken worden opgebouwd.

 

Met de data kun jij beslist je voordeel doen

De aangeleverde data kan verder verwerkt worden en aangesloten worden op bijvoorbeeld het kassasysteem. Je kunt ook kiezen voor een oplossing in de Cloud waardoor je geen ingewikkelde software hoeft aan te schaffen en te installeren. Uit de data kun je nuttige informatie halen, zoals je voortaan je aanbiedingen presenteert op looproutes die door je klanten het meest gebruikt worden. Over de privacywetgeving hoef jij je niet druk te maken. Er worden weliswaar beelden gemaakt, die beelden worden echter niet uitgezonden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *